Skip to main content

Tomaat, brood en ei

Zo klinkt het zo simpel. En eigenlijk is het ook simpel, maar de smaken zijn echt super! Vandaag heb ik met ei gevulde tomaten gemaakt op een bed van pitabrood. Daarnaast heb ik spinaziekoekjes gebakken. De recepten komen uit Veggiestan, echt een fijn boek voor wie van lekker oosters eten houdt. Alleen zag ik al aan beide recepten dat de bereidingstijden en hoeveelheden ingrediënten niet klopten. Zo moesten de gevulde tomaten een kwartier in de oven, dat was bij mij toch echt drie kwartier, voor de dooier gaar was. Als ik bij de spinaziekoekjes de hoeveelheid vocht had toegevoegd die in het recept stond, had ik spinaziesoep gehad...
Maar dit heb ik allemaal aangepast, dus kookze!

Voor de tomaten heb je nodig:

  • 3 flinke tomaten
  • 3 eieren
  • 3 pitabroodjes
  • 2 tenen knoflook, fijngehakt
  • 2 sjalotjes, gesnipperd
  • olijfolie
  • 1/2tl kurkuma
  • 1tl marjoraan, of tijm
  • Zout en peper
  • Za'atar*
  • 50g geraspte kaas
Verwarm de oven voor op 200 graden. Snij het dakje van de tomaten en hol de tomaat uit met een scherp lepeltje. Probeer zoveel mogelijk sap te bewaren! Hak het dakje en het binnenste van de tomaten grof. Fruit in de olie de ui en knoflook glazig. Voeg tomaat, kurkuma, marjoraan, peper en een beetje zout toe, draai na 30 seconden het vuur uit. Vet een ovenschaal in met wat olie en leg daar de gehalveerde pitabroodjes in. Doe in elke uitgeholde tomaat wat van het uimengsel en verdeel de rest over de pitabroodjes. Plaats de tomaten op het brood en breek een ei in elke tomaat. Bestrooi met de kaas en za'atar en zet voor 40-45 minuten in de oven.
* Za'atar is een kruidenmix die bestaat uit sumak, chili, tijm en sesamzaad. Aangezien ik dat niet in huis heb maar wel alle losse ingrediënten heb ik deze los gebruikt. Sumak en za'atar kun je krijgen bij de Turkse winkel en het is echt het puntje op de I bij dit gerecht, dus niet weglaten!

de tomaatjes voor de kaas erover gaat
 Voor de spinaziekoekjes heb je nodig:
  • 400g spinazie, even gaar gestoofd in z'n waswater en goed uitgeknepen
  • 3 witte boterhammen, in blokjes
  • 50ml melk
  • 25g boter, gesmolten
  • 1 ei, geklutst
  • 2 tenen knoflook, fijngehakt
  • vers geraspte nootmuskaat
  • 4el bloem, evt extra
  • sesamzaad, ter garnering
  • zout en peper
Lekker simpel dit: Meng de melk met het brood en laat even weken. Meng daarna alle andere ingrediënten erdoor en kijk of de consistentie goed is. Het moet wat op deeg lijken. Maak twaalf 'koekjes' door het mengsel op de bakplaat met bakpapier te scheppen. Garneer met het sesamzaad. Daarna mag deze een half uur in de oven waar de tomaten al in staan. Daar rijzen ze nog iets en worden ze mooi bruin.

de koekjes voor ze de oven in gaan
Er komen weinig pannen aan dit gerecht te pas, alleen om de spinazie te koken. Ik heb de gerechten geserveerd met een salade van wat verse spinazieblaadjes, koriander en avocado. Noora kon er geen genoeg van krijgen, in haar ogen waren het inderdaad koekjes! En dan nog met drie andere favorieten; tomaat, brood en ei... 

eindresultaat..


Comments

  1. Gebruik je hiervoor vleestomaten?

    ReplyDelete
  2. Nee, die hebben vrijwel geen smaak. Wat grotere trostomaten en anders gewone tomaten zijn zoeter :)

    ReplyDelete
  3. Ziet er weer lekker uit! :-)
    Groet, Koekiemonster

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pasta met groene groentes

Voor een lekkere maaltijdsalade is het niet nodig om grote hoeveelheden pasta te koken. Wanneer je een stevige pasta als orecchiette gebruikt geeft dat voldoende vulling. Ik had nog een restje staan van 110 gram, aangevuld met groentes had ik voldoende voor ons drietjes en nog een bakje voor de lunch. Een goede aanvulling zijn bonen of kikkererwten. Ik had ditmaal gedroogde split-kikkererwten, gewoon van Lassie. Deze hoef je niet voor te weken, zijn in een kwartiertje gaar en smaken zoveel lekkerder als die uit pot! Zo kom je meteen aan de benodigde vitamines en eiwitten, aangezien de salade vegetarisch is. Noora was vooral dol op de asperges, tuinbonen en sugarsnaps. Heel fijn dat ze zo van de groentes houdt :). De tuinbonen hoefde ik ditmaal niet dubbel te doppen, ze waren zo ongelooflijk vers dat het velletje zelfs na het koken strak bleef staan, superlekker! Je hebt nodig: 110g stevige pasta 50g sugarsnaps, 4min geblancheerd de bonen van 1 kilo tuinbonen, 2min geblancheerd

Mosselvocht

Wat vind ik dat een lekker woord. Haha, maar wel een zeer veelzijdig product! Gisteren hebben we mosselen gegeten op de klassieke manier, gekookt in wijn met prei, bleekselderij, sjalotten, wortel en knoflook. Daar hou je een geweldige bouillon aan over waar je een heerlijke saus van kunt maken voor over een visje. Mosselen hadden we niet meer, die waren helemaal op gegaan maar een bakje zeevruchten erbij is ook heel lekker. Wat aardappels, salade en een scholfilet erbij en we hebben een heerlijk maaltje. Voor de 2 kilo mosselen neem je 3 stengels bleekselderij in reepjes, 2 sjalotten in halve ringen, 1/2 winterpeen in blokjes, 2 gesnipperde tenen knoflook , een handje gehakte peterselie en een paar flinke malen uit de pepermolen . Ik wissel de mosselen altijd in lagen af met de groente, dan zit overal iets. Overgiet het geheel met 1 glas droge witte wijn en 1 glas water en breng aan de kook. Laat de mosselen 6-8 minuten koken en schud ze tussentijds een paar keer om zodat alle

Spruitjes!

Noora had blijkbaar een ongelooflijke zin in spruiten, ik mocht ze echt niet laten liggen in de supermarkt! Toevallig had ik een mooi recept ermee gezien in het nieuwste boek van Jamie Oliver, '5 ingrediënten' . Een leuk boek met eenvoudige maar toch heel smakelijke recepten. De spruitjes worden in dit recept eerst op de snijkant een aantal minuten geschroeid, wat ervoor zorgt dat ze lekker hartig smaken. In combinatie met zachte Hüttekase en zoete granaatappel pitjes echt een verassing! Een kleine aanpassing heb ik wel gemaakt; Jamie gebruikt in zijn recept een hele granaatappel welke hij half uitperst en half de pitten heel laat. Ik heb in plaats van het sap granaatappelmelasse gebruikt en een bakje granaatappel pitjes van de supermarkt. De dressing wordt met de melasse wat intenser en je hoeft geen pitjes te pulken :). Erg makkelijk en zo ben je in een kwartiertje klaar! Voor 3 personen heb je nodig: 500g spruiten, schoongemaakt en gehalveerd 2 tenen knoflook, in dunne